W czasie pandemii zmieniły się oczekiwania konsumentów, a w efekcie tego konieczne były zmiany strategii biznesowych, wprowadzenie innowacji i zdobycie nowych kompetencji – takie wnioski płyną z debaty „Patriotyzm w czasach kryzysu”, organizowanej przez Fakt Biznes. Główne tematy dyskusji koncentrowały się wokół wymuszonych pandemią zmian w otoczeniu biznesowym oraz zagadnień patriotyzmu gospodarczego i konsumenckiego. Uczestnikami debaty byli dr Dawid Piekarz, wiceprezes Instytutu Staszica, Paweł Borys – prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju, Marcin Czyczerski – prezes zarządu CCC i Dominik Kosuń – dyrektor zarządzający marki Brubeck.
– O patriotyzm konsumenckim mówimy wtedy, kiedy jako konsumenci, czy kooperanci wspieramy świadomie swoimi decyzjami polską gospodarkę. Patriotyzm gospodarczy to jest coś szerszego. Jest to umiejętność wspierania, w swojej działalności gospodarczej, ekonomicznej i biznesowej polskiej racji stanu. Z powodu koronawirusa wyraźnie widać bardzo duże przesunięcie na skali ze strony czystej efektywności w stronę bezpieczeństwa ekonomicznego. Chodzi nie tylko o bezpieczeństwo kraju jako całości, ale także bezpieczeństwa ekonomicznego poszczególnych firm. Na przykładzie maseczek okazało się, że w kraju potrzebne są umiejętności i możliwości wytwarzania pewnych produktów na miejscu, nawet jeśli nie jest to najbardziej efektywne finansowo – mówił w trakcie debaty dr Dawid Piekarz.
Foto: wikipedia.org, CC BY-SA 4.0