„Orlen i Lotos – Wspólna przyszłość. Konsolidacja paliwowych koncernów z perspektywy polskiej gospodarki: jak wykorzystać szanse” – pod takim tytułem odbyła się 26 czerwca w Centrum Prasowym Foksal debata organizowana przez Instytut Staszica. Wśród panelistów znaleźli się: dr Dawid Piekarz – ekspert Instytutu Staszica, dr Marian Szołucha – ekspert od rynku paliwowo-energetycznego, Akademia Finansów i Biznesu „Vistula” oraz Paweł Narożny – ekspert ds. fuzji i przejęć. Dyskutowali oni na temat skutków planowanej konsolidacji Orlenu i Lotosu. Punktem wyjścia do dyskusji było stanowisko Instytutu Staszica ws. procesu konsolidacji, które zostało przedstawione podczas debaty.
Zdaniem Instytutu Staszica „Rozważana od lat, a w tym roku zapowiedziana konsolidacja dwóch polskich paliwowych gigantów – PKN Orlen i Lotosu – musi być analizowana na kilku poziomach. Ważne są jej potencjalne efekty dla branży paliwowej w Polsce i w Europie, ważne są również skutki dla regionów, w których działają zakłady obu koncernów. Nie można jednak zapominać o szansach dla polskiej gospodarki, jakie przyniesie powstanie silnego, efektywnego podmiotu, zdolnego do konkurencji z najpoważniejszymi graczami na europejskim rynku.”
W ocenie ekspertów Instytutu Staszica, „w przypadku zapowiadanej konsolidacji lista potencjalnych korzyści jest naprawdę długa. Jednak, jak w przypadku każdej finansowej transakcji, kluczowe są szczegóły. Jak najszybciej powinniśmy poznać „mapę drogową” konsolidacji. Jest to ważne i dla pracowników obu spółek, dla akcjonariuszy i dla całego rynku. Nie należy również bagatelizować możliwych przeszkód ze strony Brukseli, szczególnie w kontekście napiętych relacji Polski z Komisją Europejską.”
Podobnie myślą prelegenci, biorący udział w debacie. „Proces globalizacji wymusza procesy konsolidacji w gospodarce. Zwłaszcza, jeśli chcemy liczyć się na rynkach zagranicznych. W wielu krajach już zostały one przeprowadzone w sektorze energetycznym, np. na Węgrzech, gdzie koncern MOL został utworzony z 9 podmiotów” – powiedział dr Marian Szałucha. „To, że do połączenia Orlenu i Lotosu nie doszło wcześniej wynika z braku odwagi politycznej. Jest to ostatni gwizdek na konsolidację koncernów” – dodał.
Paweł Narożny zaznaczył, że gdyby Orlen i Lotos były firmami w pełni prywatnymi, to już pewnie dawno by się połączyły. Przedstawił także trzy możliwe, według niego, scenariusze całej operacji:
- Orlen odkupuje od Skarbu Państwa jego udziały w Lotosie
- Bezgotówkowa – Orlen z Lotosem wymieniają akcje – Orlen przejmuje wszystkie udziały w Lotosie, w zamian przekazuje cześć swoich udziałów
- Orlen emituje akcje tylko dla Skarbu Państwa za, które przejmuje udziały Skarbu Państwa w Lotosie – opcja najbardziej ryzykowna.
Pełny tekst Stanowiska można znaleźć tutaj: Konsolidacja Orlen – Lotos_Stanowisko